Waarom koos je voor de paprika?
Leo: “In de eerste plaats om een praktische reden. Ik had in 1998 ik de mogelijkheid om van 2,2 naar 7 hectare uit te breiden. Voor tomaten is veel arbeid nodig. Paprika’s zijn arbeidsvriendelijker. Daarnaast: de paprika is een mooi product. Onze missie is om op de meest efficiënte en duurzame wijze paprika’s van hoge kwaliteit te produceren.”
Zijn dit de ingrediënten voor jullie voortdurende groei?
Leo: “Efficiënt en duurzaam werken geeft inderdaad perspectief voor groei. Schaalvergroting biedt ruimte voor investeringen, zowel op het gebied van energie, als in de bedrijfsvoering. Door de grote schaal waarop wij onze paprika’s telen, kunnen we het sorteer- en verpakkingsproces in eigen beheer houden. En hebben we de mogelijkheid deze processen te automatiseren. Zo hebben we de bekende ‘stoplichtverpakking’ rechtstreeks klaarstaan voor de klant.”
“Daarnaast zorgen we ervoor dat mensen graag voor ons werken, dat ze terugkomen als het teeltseizoen weer begint.” Annet vult aan: “Dat doen wij door goede arbeidsvoorwaarden, maar ook door een familiaire sfeer in het bedrijf. Iedereen wordt hier gelijk behandeld. Er is net zo goed een kerstpakket voor de seizoenswerker die een paar maanden heeft meegedraaid als voor de vaste werknemers.”
Over medewerkers gesproken: Jullie hebben ieder jaar honderden mensen nodig. Hoe vinden jullie die?
Leo: “Dat is een van onze grote uitdagingen. Bij elke groeispurt hebben we meer mensen nodig. In de winter maken we een theoretische inschatting van het aantal mensen dat we het nieuwe seizoen nodig hebben. We proberen zoveel mogelijk onze mensen aan ons te binden. Er is een groep werknemers die in november de laatste paprika’s snijdt en dan in ‘winterslaap’ gaat. Zij zorgen ervoor dat ze weer terug zijn in het (vroege) voorjaar. Er is ook een groep die graag het jaar rond wil werken, volgend jaar zo’n 250 mensen. Zij pakken in de winter alle werkzaamheden op die er zijn, en verkassen in het voorjaar weer naar de gewas-, of verpakkingswerkzaamheden.”
Daarnaast heeft Hoogweg elk jaar nieuwe instroom nodig. “Daar schuiven we mee, op basis van de start van het seizoen”, zegt Leo. “Veel mensen denken dat we in de glastuinbouw niet afhankelijk zijn van het weer, maar dat klopt niet. Het weer heeft grote invloed op de bedrijfsvoering en kwaliteit van de paprika’s. We gebruiken geen kunstlicht en hebben in de winter geen productie. Want de paprikabloem kan alleen groeien bij voldoende licht.” Annet: “Een zonnige winter betekent een vroege Nederlandse paprika, zoals in 2025. De eerste piekweek hadden we toen half april al te pakken. We hadden dus al vroeg extra mensen nodig. We schakelen continu met uitzendbureaus. Op weekniveau weten we hoeveel mensen we nodig hebben.”
Annet, jij werkt nu een jaar bij Hoogweg. Wat maakt het werk hier boeiend?
“Ik kom uit de zuivelsector, dus van paprika’s wist ik nagenoeg niets. Dat was geen probleem. Je kunt hier veel leren. Het leuke aan de glastuinbouw is de grote dynamiek gedurende het seizoen. Net als tijdens de teeltwissel. Alle processen zijn strak achter elkaar gepland. Als er ergens een probleem is, moet je snel kunnen schakelen en niet in de stress schieten. Ook de sterke drive tot het verbeteren van processen spreekt mij aan.”